Nasza strona korzysta z ciasteczek. Używamy ciasteczek w różnych celach: do zbierania anonimowych statystyk. Używając ciasteczek w wyżej opisany sposób nigdy nie identyfikujemy tożsamości użytkowników na podstawie informacji przechowywanych w ciasteczkach.

Szkoła Podstawowa im. Władysława Broniewskiego w Klęczanach

Klęczany 1a, 33-394 Klęczany Tel: 18 548 04 10 dyr06@spkleczany.chelmiec.pl

Aktualności

Zielona szkoła dni 9-11

IMG 20220613 WA0017W dniu 9 czerwca aktywnie spędzaliśmy czas na świeżym powietrzu. Odbył Się bieg przełajowy, gra w tenisa stołowego i badmintona. Jednak najwięcej radości przyniósł uczniom odpoczynek na plaży i kąpiel w jeziorze. Wszyscy bawili się znakomicie. W dniu 10 czerwca odbyła się długo oczekiwana wycieczka na Warmię i Mazury, a dokładnie do byłej wojennej kwatery Hitlera w Gierłoży, zwanej „Wilczym Szańcem”.

Teren kwatery to obszar 2,5 km 2 , na którym wybudowano około 200 obiektów o różnej wielkości i przeznaczeniu, w tym 7 ciężkich schronów przeciwlotniczych.

Dużo uwagi poświęcono maskowaniu budynków i dróg, stosując siatki, sadząc krzewy i trawę na płaskich dachach. Dowiedzieliśmy się również o pochodzeniu nazwy „Wilczy Szaniec”, którą temu miejscu nadał sam Hitler. Słowo „Wolf – wilk” było pseudonimem partyjnym Adolfa. Pani przewodnik opowiedziała nam także o nieudanym zamachu na dyktatora III Rzeszy, który miał miejsce na tym terenie.

Następnie udaliśmy się do Sanktuarium w Świętej Lipce. Miejsca cudów i uzdrowień. Wnętrze bazyliki ma bogaty wystrój i wspaniałą polichromię. Wysokość ołtarza głównego wynosi 19m, a w centralnej jego części mieści się obraz Matki Bożej Świętolipskiej. Wysłuchaliśmy także koncertu organowego wraz z prezentacją ruchomych figur przedstawiających scenę Zwiastowania. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem.

11 czerwca dobiegł końca nasz wyjazd na Zieloną Szkołę. Pożegnaliśmy Giby i bajkowe jezioro Pomorze, nad którym spędziliśmy miłe chwile. Udaliśmy się w drogę powrotną do Marcinkowic, jednak nie oznaczało to końca naszych wycieczek, ponieważ zatrzymaliśmy się na chwilę w Warszawie. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Starego Miasta. Wrażenie zrobiły na nas zabytkowe miejsca, szczególnie Zamek Królewski, gdzie uchwalono Konstytucję 3 Maja. Następnie podeszliśmy pod kolumnę króla Zygmunta III Wazy, który przeniósł stolicę Polski z Krakowa do Warszawy. Zatrzymaliśmy się także pod Pałacem Prezydenckim.

Kolejne kroki skierowaliśmy na Rynek Starego Miasta, gdzie stoi pomnik Syrenki. Po drodze zwiedziliśmy wnętrze Archikatedry Warszawskiej świętego Jana Chrzciciela. Dowiedzieliśmy się, że właśnie tam, umieszczony jest sarkofag z ciałem Błogosławionego Prymasa Stefana Wyszyńskiego. Byliśmy także na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego, gdzie znajduje się Grób Nieznanego Żołnierza oraz pod Pałacem Kultury i Nauki. Zwiedzanie zakończyliśmy w Muzeum Łazienki Królewskie, przepięknym rozległym ogrodzie, w sercu którego ukryta jest rezydencja Stanisława Augusta Poniatowskiego. To tu właśnie król wydawał słynne obiady czwartkowe. Udaliśmy się także pod pomnik Fryderyka Chopina oraz pałac Belwederski. Nasza podróż dobiegła końca. Spędziliśmy cudowne chwile i wróciliśmy do domów wypoczęci i zadowoleni, planując już kolejne wycieczki.