Godziny otwarcia biblioteki:
Poniedziałek: L3 - 9:40 - 10:40
Wtorek: L4-5 - 10:40 - 12:40
Środa: L1-2 - 7:40 - 9:40
Dodatkowo biblioteka jest otwarta codziennie przed lekcjami.
W razie potrzeby prosimy o kontakt z panią bibliotekarką: mgr Beatą Gilewicz
Od Listopada 2022r. bibliotekarka szkolna prowadzi cykliczne (raz w tygodniu) zajęcia biblioteczne dla najmłodszych dzieci z prywatnego przedszkola w Klęczanach. Najmłodsi czytelnicy mają za każdym razem okazję aby wypożyczyć ulubione książeczki, które potem czytają im dorośli w domu. Dodatkowo każde spotkanie ma swoją tematykę. Zabawy, działalność plastyczna, ruchowa, piosenki, jak i czytane przez Beatę Gilewicz fragmenty książek dotyczą różnych zagadnień np: zwierząt na wsi, tradycji świątecznych, różnych emocji w życiu dzieci, czy choćby ostatnio pokłonu Trzech Króli Dzieciątku. Treści do czytania dobierane są zgodnie z zasadą biblioterapii. Mali goście wraz z opiekunkami chętnie odwiedzają bibliotekę szkolną.
Regulamin
Biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej w Klęczanach
- Ze zbioru biblioteki może korzystać każdy uczeń, nauczyciel i pracownik szkoły.
- Korzystanie z biblioteki jest całkowicie bezpłatne.
- Jednorazowo można wypożyczyć do 3 książek na okres 2 tygodni.
- W uzasadnionych przypadkach czytelnik może zyskać przedłużenie terminu zwrotu książki.
- Wypożyczone książki należy szanować a zauważone uszkodzenia zgłaszać bibliotekarce w momencie wypożyczenia.
- W przypadku zagubienie lub zniszczenia książki czytelnik zobowiązany jest do odkupienia i zwrócenia takie samej książki lub o takiej samej wartości po uprzednim porozumieniu się z bibliotekarzem.
- Z niektórych zbiorów można korzystać na miejscu w czytelni np. słowniki, encyklopedie.
- Uczeń przygotowujący się do konkursów, olimpiad ma prawo korzystania z większej ilości książek jednorazowo oraz może wypożyczać czasopisma do domu.
- Zgodnie z dotacją MEN uczniowie klas I II IV zaopatrują się w bibliotece w bezpłatne podręczniki i ćwiczenia. Podręczniki podlegają zwrotowi na koniec roku szkolnego.
Książki wszech czasów dla dzieci
(Kanon bestsellerów)
- Antologia -"Lubię wiersze": t. I - wybór dla dzieci; t. II - wybór dla nastolatków
2. Antologia baśni: t. I - "Polskie baśnie i legendy"; t. II - "Baśnie z całego świata"
3. Hans Christian Andersen "Baśnie"
4. Jan Brzechwa Pan Kleks
5. Frances Eliza Burnett Tajemniczy ogród
6. Alina i Czesław Centkiewiczowie Tumbo z Przylądka Dobrej Nadziei
7. Carlo Collodi Pinokio
8. Roald Dahl Wielkomilud
9. Antoine de Saint-Exupéry Mały Książę
10. Michel Déon Thomas et l'infini / Tomek i nieskończoność (Francja, I wydanie)
11. Michael Ende Momo
12. Jostein Gaarder Przepowiednia Dżokera
13. Ofra Gelbart-Avni Kirot szelo roim / Niewidzialne ściany (Izrael, I wydanie)
14. Rene Goscinny, J. J. Sempé Rekreacje Mikołajka
15. Jakob i Wilhelm Grimm "Baśnie"
16. Virginia Hamilton The Girl who Spun Gold / Baśń o dziewczynce, która przędła złoto(USA, I wydanie)
17. Janosch Ach, jak cudowna jest Panama
18. Tove Jansson W Dolinie Muminków (tom I "Muminków")
19. Irena JurgielewiczowaTen obcy
20. Anna Kamieńska Książka nad książkami
21. Ludwik Jerzy Kern Ferdynand Wspaniały
22. Rukhsana Khan The Roses in my Carpets / Róże na moich dywanach (Kanada, I wydanie)
23. Viliam Klimáeek, Dezider Tóth Noha k nohe / Noga w nogę (Słowacja, I wydanie)
24. Katarzyna Kotowska Jeż
25. Joanna Kulmowa Wio, Leokadio
26. Clive Staples Lewis Lew, czarownica i stara szafa
27. Astrid Lindgren Dzieci z Bullerbyn
28. Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz Przygody Koziołka Matołka
29. Alan Alexander Milne Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
30. Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni
31. Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza
32. Małgorzata Musierowicz Szósta klepka (tom I "Jeżycjady")
33. Zbigniew Nienacki Wyspa złoczyńców (tom I "Pana Samochodzika")
34. Edmund Niziurski Sposób na Alcybiadesa
35. Ewa Nowacka Małgosia kontra Małgosia
36. Anna Onichimowska Dobry potwór nie jest zły
37. Joanna Papuzińska Wędrowcy
38. Otfried Preussler Malutka czarownica
39. Joanne Kathleen Rowling Harry Potter i Kamień Filozoficzny
40. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
41. Krystyna Siesicka Chwileczkę, Walerio
42. Alfred Szklarski Tomek w krainie kangurów
43. Dorota Terakowska Córka czarownic
44. J. R. R. Tolkien Władca Pierścieni; Hobbit
45. Julian Tuwim "Lokomotywa i inne wiersze"
46. Mark Twain Przygody Tomka Sawyera
47. Ian Whybrow Księga straszliwej niegrzeczności
48. Piotr Wojciechowski Poniedziałek, którego nie było
49. Maciej Wojtyszko Bromba i inni
50. Wiktor Woroszylski Cyryl, gdzie jesteś
Gdzie po książkę?
Uwaga
Jeżeli nie znalazłeś potrzebnej książki w naszej bibliotece możesz o nią zapytać w Gminnej Bibliotece Publicznej w Chełmcu ul Marcinkowicka 9 lub Miejskiej Biblotece dla Dzieci ul Lwowska 21 w Sączu.
Bibliotekarka szkolna mgr B. Gilewicz
Propozycja dla nauczycieli klas 1-3 do wykorzystania na zebranie z rodzicami. Artykuł na temat korzyści płynących z wspólnego czytania książek dzieci z rodzicami
Profesor Leszek Kołakowski, jeden z największych polskich filozofów, zapytany kiedyś, dlaczego warto czytać, odpowiedział: „Czytanie to oczywistość! Tego się nie da wytłumaczyć!”. W czasach młodości profesora nikt nie miał wątpliwości, że każdy, kto chce zdobyć wiedzę, osiągnąć wysoki status społeczny, prowadzić wartościowe życie i dobrze radzić sobie w świecie, powinien czytać książki. W domach, gdzie były mniej lub bardziej zasobne biblioteczki, rodzice czytali dzieciom i czytali dla siebie.
Ten świat już chyba przemija. Zmiany ekonomiczne i rozwój technologii sprawiły, że nasza rzeczywistość zmieniła się diametralnie, stawiając nam nowe, trudne wyzwania. Mówimy, że żyjemy obecnie w kulturze obrazkowej. Wiele osób czerpie wiedzę i rozrywkę jedynie z ekranów. Czy to znaczy, że czytanie straciło swoje walory, a nawet sens? Nic bardziej mylnego! Obecność książek, wprawdzie przez wiele osób zepchnięta na dalszy plan w natłoku codziennych zajęć lub nawet eliminowana z ich życia, jest nadal aktualnym i skutecznym sposobem na stawianie czoła wyzwaniom naszych czasów. Także podczas pandemii.
Naszą trwającą już 20 lat kampanię społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” kierujemy głównie do rodziców. Hasło „Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!” jest powszechnie znane, warto jednak przypomnieć, co kryje się za tym krótkim przesłaniem.
Liczne badania, także przeprowadzone przez Fundację, wskazują, że czytanie dzieciom na głos ma fundamentalny wpływ na trzy najważniejsze obszary rozwoju dziecka, za które odpowiedzialni są rodzice. Po pierwsze – zasilanie emocjonalne. Gdy rodzic z zaangażowaniem czyta dziecku, przekazuje mu ważny komunikat: jesteś dla mnie ważny, oddaję Ci swój czas i uwagę, lubię być z Tobą, to mi sprawia radość. Czy nie jest to deklaracja bezwarunkowej miłości, akceptacji i szacunku? A to właśnie na tych filarach opiera się więź między dzieckiem i rodzicem. Dobra więź to budowanie poczucia bezpieczeństwa i poczucia wartości. Bez nich nie można nabyć umiejętności radzenia sobie w życiu.
Po drugie – rozwój funkcji poznawczych. Im wcześniej zaczynamy czytać dziecku, tym większy mamy wpływ na jego rozwój umysłowy. Dziecko podczas słuchania rozwija słownictwo, a wraz z nim umiejętność myślenia. Zdobywa wiedzę, ćwiczy koncentrację i pamięć, rozwija wyobraźnię. To grunt pod dalszą naukę, przygotowanie do zawodu i pracy w dorosłym życiu.
Po trzecie wreszcie – czytanie dzieciom to olbrzymie wsparcie w procesie wychowania. Podczas czytania, często dzięki perypetiom bohaterów książek, uczymy norm niezbędnych dla dobrego funkcjonowania w społeczeństwie. Pokazujemy dobre wzorce nawiązywania relacji z innymi ludźmi, wskazujemy na uniwersalne wartości moralne, takie jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, życzliwość czy mądrość, bez przestrzegania których życie pozbawione jest kompasu i struktury.
O tym, ile pożytków płynie z rytuałów wspólnego czytania, można napisać dużo więcej. Tutaj wymieniliśmy tylko te najistotniejsze.
Zachęcając do codziennego czytania dzieciom, trudno pominąć kontekst sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się z powodu pandemii. Choć nasze dzieci właśnie wróciły do szkoły, to mają za sobą wiele miesięcy funkcjonowania w warunkach skrajnie niekorzystnych dla ich rozwoju. Jeśli wcześniej narzekaliśmy na to, że spędzają przed ekranami zbyt wiele czasu, to co możemy powiedzieć teraz? Dzieci pozbawione prawdziwych, bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami, aktywności fizycznej i realizowania pozaszkolnych pasji mają teraz o wiele więcej problemów niż te, które wzbudzały nasz niepokój wcześniej. Izolacja, stres i niepokój związany z pandemią skutkuje m.in. zaburzeniami nastroju i osłabioną koncentracją. Nasze dzieci potrzebują teraz jak nigdy wcześniej wsparcia w odbudowaniu naruszonego potencjału emocjonalnego i poznawczego.
Czytanie dzieciom może być bezcennym wsparciem w stawieniu czoła tym problemom. Wiemy już, jakie są jego zalety. Wiemy, że ma ogromny wpływ na emocjonalną kondycję dziecka. Dlaczego nie sięgnąć po ten znany i prosty sposób na wspólne spędzanie czasu? Na budowanie rodzinnej więzi?
Dzięki kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” coraz więcej rodziców ma świadomość, że najlepiej czytać dziecku od urodzenia. Nie znaczy to jednak, że rytuału wspólnego czytania nie można wprowadzić w dowolnym momencie. Także wtedy, gdy dziecko chodzi już do szkoły. Nawet gdy jest nastolatkiem. Rodzicom, którzy czytali dzieciom wcześniej, wystarczyć powinien niewielki impuls – przypomnienie, jak ważne to były chwile, ile dawały wszystkim radości i wytchnienia od codzienności. Często myślimy, że głośne czytanie należy zakończyć w chwili, gdy dziecko zaczyna czytać samo. To błąd. Jeszcze przez kilka lat samodzielnie nie przeczyta ze zrozumieniem tekstu, który może przyswoić „słuchem” i wzbogacić towarzyszącą czytaniu rozmową z dorosłym. Ponadto, czytając dziecku, mamy ogromny wpływ na treść i poziom książek, które wybieramy. Zachęcamy do korzystania ze Złotej Listy książek polecanych do czytania dzieciom w różnym wieku dostępnej na stronie www naszej Fundacji.
Wspólną lekturę możemy zaproponować w każdej chwili. Być może nasza oferta nie spotka się od razu z entuzjazmem. Być może musimy się wykazać cierpliwością, a nawet determinacją. Warto jednak próbować powrócić do rytuału czytania lub nawet wprowadzić go jako nowe doświadczenie dla całej rodziny. W ten sposób zadbać o zasilenie emocjonalne dziecka i wzmocnienie więzi w tym trudnym dla niego i dla nas wszystkich czasie.
Opracowała Beata Gilewicz w ramach kampanii Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025