- Szczegóły
Świetlica Szkolna w roku szkolnym 2024/25
> Zapisy Świetlica 2023/2024 <
Kierownik Świetlicy: mgr Jerzy Rogalski
Godziny Pracy
Poniedziałek - od 6:45 do 7:45 , 12:40 - 15:30 (15:30-16:00 odbiór dzieci)
Wtorek - od 6:45 do 7:45 , 11:45 - 15:30 (15:30-16:00 odbiór dzieci)
Środa - od 6:45 do 7:45 , 12:40 - 15:30 (15:30-16:00 odbiór dzieci)
Czwartek - od 6:45 do 7:45 , 11:45 - 15:30 (15:30-16:00 odbiór dzieci)
Piątek - od 6:45 do 7:45 , 12:40 - 15:30 (15:30-16:00 odbiór dzieci)
- Szczegóły
Godziny otwarcia biblioteki:
Poniedziałek: L3 - 9:40 - 10:40
Wtorek: L4-5 - 10:40 - 12:40
Środa: L1-2 - 7:40 - 9:40
Dodatkowo biblioteka jest otwarta codziennie przed lekcjami.
W razie potrzeby prosimy o kontakt z panią bibliotekarką: mgr Beatą Gilewicz
Od Listopada 2022r. bibliotekarka szkolna prowadzi cykliczne (raz w tygodniu) zajęcia biblioteczne dla najmłodszych dzieci z prywatnego przedszkola w Klęczanach. Najmłodsi czytelnicy mają za każdym razem okazję aby wypożyczyć ulubione książeczki, które potem czytają im dorośli w domu. Dodatkowo każde spotkanie ma swoją tematykę. Zabawy, działalność plastyczna, ruchowa, piosenki, jak i czytane przez Beatę Gilewicz fragmenty książek dotyczą różnych zagadnień np: zwierząt na wsi, tradycji świątecznych, różnych emocji w życiu dzieci, czy choćby ostatnio pokłonu Trzech Króli Dzieciątku. Treści do czytania dobierane są zgodnie z zasadą biblioterapii. Mali goście wraz z opiekunkami chętnie odwiedzają bibliotekę szkolną.
Regulamin
Biblioteki szkolnej Szkoły Podstawowej w Klęczanach
- Ze zbioru biblioteki może korzystać każdy uczeń, nauczyciel i pracownik szkoły.
- Korzystanie z biblioteki jest całkowicie bezpłatne.
- Jednorazowo można wypożyczyć do 3 książek na okres 2 tygodni.
- W uzasadnionych przypadkach czytelnik może zyskać przedłużenie terminu zwrotu książki.
- Wypożyczone książki należy szanować a zauważone uszkodzenia zgłaszać bibliotekarce w momencie wypożyczenia.
- W przypadku zagubienie lub zniszczenia książki czytelnik zobowiązany jest do odkupienia i zwrócenia takie samej książki lub o takiej samej wartości po uprzednim porozumieniu się z bibliotekarzem.
- Z niektórych zbiorów można korzystać na miejscu w czytelni np. słowniki, encyklopedie.
- Uczeń przygotowujący się do konkursów, olimpiad ma prawo korzystania z większej ilości książek jednorazowo oraz może wypożyczać czasopisma do domu.
- Zgodnie z dotacją MEN uczniowie klas I II IV zaopatrują się w bibliotece w bezpłatne podręczniki i ćwiczenia. Podręczniki podlegają zwrotowi na koniec roku szkolnego.
Książki wszech czasów dla dzieci
(Kanon bestsellerów)
- Antologia -"Lubię wiersze": t. I - wybór dla dzieci; t. II - wybór dla nastolatków
2. Antologia baśni: t. I - "Polskie baśnie i legendy"; t. II - "Baśnie z całego świata"
3. Hans Christian Andersen "Baśnie"
4. Jan Brzechwa Pan Kleks
5. Frances Eliza Burnett Tajemniczy ogród
6. Alina i Czesław Centkiewiczowie Tumbo z Przylądka Dobrej Nadziei
7. Carlo Collodi Pinokio
8. Roald Dahl Wielkomilud
9. Antoine de Saint-Exupéry Mały Książę
10. Michel Déon Thomas et l'infini / Tomek i nieskończoność (Francja, I wydanie)
11. Michael Ende Momo
12. Jostein Gaarder Przepowiednia Dżokera
13. Ofra Gelbart-Avni Kirot szelo roim / Niewidzialne ściany (Izrael, I wydanie)
14. Rene Goscinny, J. J. Sempé Rekreacje Mikołajka
15. Jakob i Wilhelm Grimm "Baśnie"
16. Virginia Hamilton The Girl who Spun Gold / Baśń o dziewczynce, która przędła złoto(USA, I wydanie)
17. Janosch Ach, jak cudowna jest Panama
18. Tove Jansson W Dolinie Muminków (tom I "Muminków")
19. Irena JurgielewiczowaTen obcy
20. Anna Kamieńska Książka nad książkami
21. Ludwik Jerzy Kern Ferdynand Wspaniały
22. Rukhsana Khan The Roses in my Carpets / Róże na moich dywanach (Kanada, I wydanie)
23. Viliam Klimáeek, Dezider Tóth Noha k nohe / Noga w nogę (Słowacja, I wydanie)
24. Katarzyna Kotowska Jeż
25. Joanna Kulmowa Wio, Leokadio
26. Clive Staples Lewis Lew, czarownica i stara szafa
27. Astrid Lindgren Dzieci z Bullerbyn
28. Kornel Makuszyński, Marian Walentynowicz Przygody Koziołka Matołka
29. Alan Alexander Milne Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
30. Ferenc Molnár Chłopcy z Placu Broni
31. Lucy Maud Montgomery Ania z Zielonego Wzgórza
32. Małgorzata Musierowicz Szósta klepka (tom I "Jeżycjady")
33. Zbigniew Nienacki Wyspa złoczyńców (tom I "Pana Samochodzika")
34. Edmund Niziurski Sposób na Alcybiadesa
35. Ewa Nowacka Małgosia kontra Małgosia
36. Anna Onichimowska Dobry potwór nie jest zły
37. Joanna Papuzińska Wędrowcy
38. Otfried Preussler Malutka czarownica
39. Joanne Kathleen Rowling Harry Potter i Kamień Filozoficzny
40. Henryk Sienkiewicz W pustyni i w puszczy
41. Krystyna Siesicka Chwileczkę, Walerio
42. Alfred Szklarski Tomek w krainie kangurów
43. Dorota Terakowska Córka czarownic
44. J. R. R. Tolkien Władca Pierścieni; Hobbit
45. Julian Tuwim "Lokomotywa i inne wiersze"
46. Mark Twain Przygody Tomka Sawyera
47. Ian Whybrow Księga straszliwej niegrzeczności
48. Piotr Wojciechowski Poniedziałek, którego nie było
49. Maciej Wojtyszko Bromba i inni
50. Wiktor Woroszylski Cyryl, gdzie jesteś
Gdzie po książkę?
Uwaga
Jeżeli nie znalazłeś potrzebnej książki w naszej bibliotece możesz o nią zapytać w Gminnej Bibliotece Publicznej w Chełmcu ul Marcinkowicka 9 lub Miejskiej Biblotece dla Dzieci ul Lwowska 21 w Sączu.
Bibliotekarka szkolna mgr B. Gilewicz
Propozycja dla nauczycieli klas 1-3 do wykorzystania na zebranie z rodzicami. Artykuł na temat korzyści płynących z wspólnego czytania książek dzieci z rodzicami
Profesor Leszek Kołakowski, jeden z największych polskich filozofów, zapytany kiedyś, dlaczego warto czytać, odpowiedział: „Czytanie to oczywistość! Tego się nie da wytłumaczyć!”. W czasach młodości profesora nikt nie miał wątpliwości, że każdy, kto chce zdobyć wiedzę, osiągnąć wysoki status społeczny, prowadzić wartościowe życie i dobrze radzić sobie w świecie, powinien czytać książki. W domach, gdzie były mniej lub bardziej zasobne biblioteczki, rodzice czytali dzieciom i czytali dla siebie.
Ten świat już chyba przemija. Zmiany ekonomiczne i rozwój technologii sprawiły, że nasza rzeczywistość zmieniła się diametralnie, stawiając nam nowe, trudne wyzwania. Mówimy, że żyjemy obecnie w kulturze obrazkowej. Wiele osób czerpie wiedzę i rozrywkę jedynie z ekranów. Czy to znaczy, że czytanie straciło swoje walory, a nawet sens? Nic bardziej mylnego! Obecność książek, wprawdzie przez wiele osób zepchnięta na dalszy plan w natłoku codziennych zajęć lub nawet eliminowana z ich życia, jest nadal aktualnym i skutecznym sposobem na stawianie czoła wyzwaniom naszych czasów. Także podczas pandemii.
Naszą trwającą już 20 lat kampanię społeczną „Cała Polska czyta dzieciom” kierujemy głównie do rodziców. Hasło „Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!” jest powszechnie znane, warto jednak przypomnieć, co kryje się za tym krótkim przesłaniem.
Liczne badania, także przeprowadzone przez Fundację, wskazują, że czytanie dzieciom na głos ma fundamentalny wpływ na trzy najważniejsze obszary rozwoju dziecka, za które odpowiedzialni są rodzice. Po pierwsze – zasilanie emocjonalne. Gdy rodzic z zaangażowaniem czyta dziecku, przekazuje mu ważny komunikat: jesteś dla mnie ważny, oddaję Ci swój czas i uwagę, lubię być z Tobą, to mi sprawia radość. Czy nie jest to deklaracja bezwarunkowej miłości, akceptacji i szacunku? A to właśnie na tych filarach opiera się więź między dzieckiem i rodzicem. Dobra więź to budowanie poczucia bezpieczeństwa i poczucia wartości. Bez nich nie można nabyć umiejętności radzenia sobie w życiu.
Po drugie – rozwój funkcji poznawczych. Im wcześniej zaczynamy czytać dziecku, tym większy mamy wpływ na jego rozwój umysłowy. Dziecko podczas słuchania rozwija słownictwo, a wraz z nim umiejętność myślenia. Zdobywa wiedzę, ćwiczy koncentrację i pamięć, rozwija wyobraźnię. To grunt pod dalszą naukę, przygotowanie do zawodu i pracy w dorosłym życiu.
Po trzecie wreszcie – czytanie dzieciom to olbrzymie wsparcie w procesie wychowania. Podczas czytania, często dzięki perypetiom bohaterów książek, uczymy norm niezbędnych dla dobrego funkcjonowania w społeczeństwie. Pokazujemy dobre wzorce nawiązywania relacji z innymi ludźmi, wskazujemy na uniwersalne wartości moralne, takie jak szacunek, uczciwość, odpowiedzialność, odwaga, życzliwość czy mądrość, bez przestrzegania których życie pozbawione jest kompasu i struktury.
O tym, ile pożytków płynie z rytuałów wspólnego czytania, można napisać dużo więcej. Tutaj wymieniliśmy tylko te najistotniejsze.
Zachęcając do codziennego czytania dzieciom, trudno pominąć kontekst sytuacji, w jakiej znaleźliśmy się z powodu pandemii. Choć nasze dzieci właśnie wróciły do szkoły, to mają za sobą wiele miesięcy funkcjonowania w warunkach skrajnie niekorzystnych dla ich rozwoju. Jeśli wcześniej narzekaliśmy na to, że spędzają przed ekranami zbyt wiele czasu, to co możemy powiedzieć teraz? Dzieci pozbawione prawdziwych, bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami, aktywności fizycznej i realizowania pozaszkolnych pasji mają teraz o wiele więcej problemów niż te, które wzbudzały nasz niepokój wcześniej. Izolacja, stres i niepokój związany z pandemią skutkuje m.in. zaburzeniami nastroju i osłabioną koncentracją. Nasze dzieci potrzebują teraz jak nigdy wcześniej wsparcia w odbudowaniu naruszonego potencjału emocjonalnego i poznawczego.
Czytanie dzieciom może być bezcennym wsparciem w stawieniu czoła tym problemom. Wiemy już, jakie są jego zalety. Wiemy, że ma ogromny wpływ na emocjonalną kondycję dziecka. Dlaczego nie sięgnąć po ten znany i prosty sposób na wspólne spędzanie czasu? Na budowanie rodzinnej więzi?
Dzięki kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” coraz więcej rodziców ma świadomość, że najlepiej czytać dziecku od urodzenia. Nie znaczy to jednak, że rytuału wspólnego czytania nie można wprowadzić w dowolnym momencie. Także wtedy, gdy dziecko chodzi już do szkoły. Nawet gdy jest nastolatkiem. Rodzicom, którzy czytali dzieciom wcześniej, wystarczyć powinien niewielki impuls – przypomnienie, jak ważne to były chwile, ile dawały wszystkim radości i wytchnienia od codzienności. Często myślimy, że głośne czytanie należy zakończyć w chwili, gdy dziecko zaczyna czytać samo. To błąd. Jeszcze przez kilka lat samodzielnie nie przeczyta ze zrozumieniem tekstu, który może przyswoić „słuchem” i wzbogacić towarzyszącą czytaniu rozmową z dorosłym. Ponadto, czytając dziecku, mamy ogromny wpływ na treść i poziom książek, które wybieramy. Zachęcamy do korzystania ze Złotej Listy książek polecanych do czytania dzieciom w różnym wieku dostępnej na stronie www naszej Fundacji.
Wspólną lekturę możemy zaproponować w każdej chwili. Być może nasza oferta nie spotka się od razu z entuzjazmem. Być może musimy się wykazać cierpliwością, a nawet determinacją. Warto jednak próbować powrócić do rytuału czytania lub nawet wprowadzić go jako nowe doświadczenie dla całej rodziny. W ten sposób zadbać o zasilenie emocjonalne dziecka i wzmocnienie więzi w tym trudnym dla niego i dla nas wszystkich czasie.
Opracowała Beata Gilewicz w ramach kampanii Ogólnopolskiego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2021-2025
- Szczegóły
Zarząd Rady Rodziców 2022/2023
Przewodnicząca Rady Rodziców : Elżbieta Wróbel-Sobusiak
Numer Konta do wpłat na rzecz Rady Rodziców:
26 8804 0000 0081 0800 5555 0002
- Szczegóły
Rada Pedagogiczna
Dyrektor Szkoły Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Klęczanach: mgr Aleksander Duda
Nauczyciele:
Lp |
Imię i Nazwisko |
Przedmiot nauczania |
1. |
mgr Joanna Żeliszewska |
Matematyka |
2. |
mgr Marzanna Bodziony |
Język Polski, Język Angielski |
3. |
mgr Aleksander Duda |
Historia |
4. |
s. Alicja Szumacher |
Religia |
5. |
mgr Dorota Wójcik |
Edukacja Wczesnoszkolna i przedszkolna |
6. |
mgr Beata Gilewicz |
Edukacja Wczesnoszkolna, Biblioteka |
7. |
mgr Magdalena Kaczor |
Edukacja Wczesnoszkolna |
8. |
mgr Jerzy Rogalski |
Przyroda, Geografia, Informatyka |
9. |
mgr Łukasz Matusik |
Język Niemiecki |
10. |
mgr Anna Wcześny |
Wychowanie Fizyczne, Plastyka, WDŻ |
11. |
mgr Danuta Jeż |
Edukacja Wczesnoszkolna, Logopedia |
12. |
mgr Tomasz Mazur |
Język Angielski, Informatyka |
13. |
mgr Agnieszka Michalik |
Matematyka |
14. |
mgr Magdalena Pietrzak |
Chemia |
15. |
mgr Agnieszka Gawlik |
Muzyka |
16. |
mgr Danuta Szumacher |
Język Polski |
17. |
mgr Ewa Jędrzejas |
Biologia, Technika |
18. |
mgr Grzegorz Jędrzejas |
EDB |
19. |
mgr Elzbieta Wańczyk |
WOS |
20. |
mgr Joanna Stafińska |
Pedagog |
21. |
mgr Joanna Wastag |
Psycholog |
22. |
mgr Grzegorz Duda |
Pedagog Specjalny |
23 |
mgr Robert Węglarz |
Fizyka |
- Szczegóły
Szkoły Podstawowej im. Władysława Broniewskiego w Klęczanach
Klęczany 1a, 33-394 Klęczany
Sekretariat
Czynny codziennie od 7:30 do 13:30
mgr Magdalena Duszka
tel. 18 548 04 10
mail:
Dyrektor Szkoły mgr Aleksander Duda
Dyrektor szkoły przyjmuje strony w każdy poniedziałki oraz środy w godz. od 8 do 10.
Uprzejmie prosimy o konsultacje w podanym czasie lub wcześniejsze ustalanie terminu spotkania.
Administrator Strony Internetowej:
mgr Tomasz Mazur
e-mail:
- Szczegóły
STATUT
Szkoły Podstawowej
im. Władysława Broniewskiego
w Klęczanach
(stan na 11 czerwca 2021)
- Szczegóły
Program Wychowawczo - Profilaktyczny
Szkoły Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Klęczanach
NA ROK SZKOLNY 2023/2024
WKRÓTCE
Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
Na podstawie art. 60 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2023 r. poz. 900) MEN ustalił następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024r., a które uwzględnione zostały w Planie Nadzoru Pedagogicznego oraz Planie Pracy Szkoły na r. szk. 2023/2024 w Szkole Podstawowej im. Wł. Broniewskiego w Klęczanach. [DKOPP-WNP.4092.63.2023.DB].
- Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
- Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
- Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
- Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
- Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
- Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
- Wspieranie rozwoju nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
- Szczegóły
Wymagania Edukacyjne
w roku szkolnym 2023/2024
Klasa 1
Klasa 2
Klasa 3
Klasa 4
Klasa 5
Klasa 6
Klasa 7
Klasa 8
- Szczegóły
Nasza szkoła położona jest w centrum miejscowości przy głównej drodze powiatowej wiodącej z Nowego Sącza do Limanowej. Dojazd do nas jest bardzo dobry. Najlepiej skorzystać z usług małych prywatnych bus-ów. Znajdujemy się w bezpośrednim sąsiedztwie newralgicznych punktów wsi tj.Ośrodka Zdrowia, Poczty, kamieniołomu i biur KSD, GOK, sklepu wielobranżowego "Lucyna ". Z lotu ptaka budynek przypomina literę T , której główne skrzydło ustawione jest od strony południowej .Charakterystyczna barwa elewacji naszej placówki to kompozycja trzech odcieni koloru pomarańczowego.
W naszej szkole działa monitornig wizyjny.
O naszym patronie : Władysławie Broniewskim
Urodził się 17 grudnia 1897 roku w Płocku, w domu o dawnych tradycjach patriotycznych, poświadczonych udziałem w powstaniach 1831 i 1863 roku. Dziadek, Jan Bonifacy Broniewski, był uczestnikiem powstania listopadowego. Ojciec poety, Antonii, zmarł, gdy przyszły poeta miał zaledwie pięć lat. Trud utrzymania i wychowania Władysława i dwóch starszych sióstr, Janiny i Zofii, spadł na barki dwóch kobiet: matki, Zofii z Lubowidzkich, oraz babki, Jadwigii Lubowidzkiej.
Władysław Broniewski uczęszczał go Gimnazjum Polskiego w Płocku w latach 1906-1915. Gimnazjum to dzięki strajkowi szkolnemu w 1905 roku uzyskało przywilej nauczania w języku polskim. W szkole poznał Broniewski bliżej poezję romantyczną: Słowackiego, który stał się jego ulubionym mistrzem, Mickiewcza, Norwida, a także późniejszych poetów romantycznych: Ujejskiego i Romanowskiego. Już w szkole związał się z ruchem niepodległościowym. Był skautem, należał do Organizacji Młodzieży Niepodległościowej, a później do Związku Strzeleckiego.
Pod koniec 1914 roku Broniewski wystąpił jako redaktor, a zarazem autor większości artykułów i wierszy pisemka pod nazwą "Młodzi Idą". Miało ono charakter patriotyczny i antyklerykalny. Na jego łamach ukazały się pierwsze utwory poetyckie- Na szczyt i Już dość - późniejszego autora Troski i pieśni.
8 kwietnia 1915 roku Broniewski przerwał naukę gimnazjalną - był wówczas w siódmej klasie - i wraz z grupą kolegów znalazł się w szeregach Legionów. "Orlik", taki był pseudonim Broniwskiego już w Związku Strzeleckim, przeszedł chrzest bojowy w walkach na Wołyniu, a po odmowie złożenia przysięgi na wierność Austrii znalazł się wraz z innymi w obozie w Szczypiornie.
W 1918 roku Broniewski przerwał służbę wojskową, zdał maturę jako ekstern i zapisał się na Uniwersytet Warszawski. Rozpoczął studia filozoficzne. Jednakże w następnym miesiącu, choć niechętnie, powrócił Broniewski do wojska. Władza znalazła się właśnie w rękach Piłsudskiego i to ułatwiło mu podjęcie decyzji. Piłsudski był dla niego gwarantem demokratycznego zwrotu. Broniewski uczestniczył w walkach na wschodzie z Ukraincami, a później w wojnie z radziecką Rosją w 1920 roku. Utalentowany i dzielny oficer, wyszedł z wojska w stopniu kapitana, odznaczony krzyżem Virtuti Militari i Krzyżem Walecznych, przeżywa jednak coraz silniejszy konflikt wewnętrzny.
Pisany w latach 1918-1922 Pamiętnik ukazuje drogi, jakimi dochodził on do komunizmu i literatury. Władysław Broniewski w krótkim czasie stał się wybitnym polskim poetą rewolucyjnym. Na uniwersytecie wstępuje do Związku Niezależnej Młodzieży Socjalistycznej, ciążąc ku jego lewemu skrzydłu.
W 1923 roku był redaktorem odpowiedzialnym "Jednodniówki Akademickiej", przygotowanej przez socjalistów i komunistów. Uczestniczył w rozłamowym zjeździe ZNMS, po którym znalazł się - jako członek zarządu - w radykalnej i współpracującej z komunistami nowo powstałej organizacji ZNMS- Życie. W tym czasie nawiązał kontakt z Towarzystwem Uniwersytetu Ludowego, organizacją kulturalno-oświatową założoną w 1915 roku, a pozostającą pod wpływem PPS-Lewicy, później KPRP i KPP. Instytucja ta, prowadząca szeroką akcję odczytową i wydawniczą, skupiła wielu lewicowych działaczy i twórców:byli wśród nich także Jan Hempel, Stanisław Ryszard Stande i Witold Wandurski.
W roku 1923 Jan Hempel zaproponował Broniewskiemu współpracę z "Nową Kulturą", legalnym społeczno-literackim czasopismem . Poeta wszedł do zespołu redakcyjnego. W piśmie tym dochodzi do rzeczywistego debiutu - publikacji tłumaczenia wiersza Włodzimierza Majakowskiego Poeta-robotnik. Wcześniej ogłosił jedynie anonimowo utwór satyryczny Carmagnola Chjeny.
Na początku roku 1925 ukazał się pierwszy tomik poezji Broniewskiego, zatytułowany "Wiatraki". Znani krytycy Jan Lorentowicz, Karol Wiktor Zawodziński przyjęli ten zbiorek bardzo życzliwie, mimo zastrzeżeń wobec jego radykalnych akcentów.Natomiast krytycy lewicowi zarzucali mu niezdecydowanie ideowe. Jednakże obie strony wysoko oceniły walory artystyczne tomu i talent autora. Rok 1925 był także czasem pogłębiania się związków Broniewskiego z zespołem "Skamandra". W tym także roku poeta został sekretarzem redakcji " Wiadomości Literackich", tygodnika ściśle związanego ze "Skamandrem". "Wiadomości Literackie" zamieszczały także utwory i artykuły ludzi lewicy; na łamach pisma występowali obok Broniewskiego pozostali poeci Trzech salw. Broniewski umieścił w nim szereg recenzji i artykułów, m.in. omówienia zbiorków poetyckich Przybosia, Tuwima, Młodożeńca, grupy "Czartak".
Rok 1926 przynosi krystalizację ideowo-artystyczną przekonań poety. Wzrasta ilość tekstów o tematyce politycznej i społecznej. W tomiku znalazło się wiele utworów o wyrazistej aktualności: reakcja na egzekucję Botwina, Kniewskiego, Rutkowskiego i Hibnera był wiersz Na śmierć rewolucjonisty, na śmierć Żeromskiego - wiersz "Róża", na przewrót majowy - wiersz Do towarzyszy broni. Ten ostatni utwór ma interesującą historię i ściśle się wiąże z biografią autora.
W latach 1927-1931 Broniewski rozwija działalność literacką, publicystyczną i redakcyjną w prasie inspirowanej przez KPP. Pracował w redakcji "Dźwigni", 1927-1928, a później " Miesięcznika Literackiego", 1929-1931. Publikowali w nich obok Hempla, Stawara, Wandurskiego i Standego - Wat, Drzewiecki, Szczuka. Poważną zasługą pism było przyswajanie - w trudnych warunkach cenzuralnych- tekstów idei płynących ze Związku Radzieckiego. W czasie akcji przedwyborczej w roku 1928 Broniewski wspólnie z Władysławem Daszewskim przygotowali jednodniówkę satyryczną "Kaczka Republikańska". Poeta był jej redaktorem odpowiedzialnym i autorem tekstów satyrycznych. "Kaczkę republikańską" spotkał los wielu innych pism lewicy - została skonfiskowana.
We wrześniu 1931 roku aresztowano zespół redakcyjny "Miesięcznika Literackiego".. Była to represja za opublikowanie protestu pisarzy i intelektualistów przeciwko torturom, którym poddawano więźniów w słynnym więzieniu łuckim. Poeta, aresztowany wraz z innymi, został osadzony w warszawskim Więzieniu Centralnym i przebywał w nim dwa miesiące. Wspomnieniom z tego okresu poświęcił znany wiersz Magnitogorsk albo rozmowa z Janem.
W roku 1929 wydał Broniewski poemat Komuna Paryska, którego nakład prawie w całości został skonfiskowany. Fragmenty poematu opublikował autor w następnym swoim tomiku Troska i pieśń - pod tytułem Poemat o 1871 roku. W tym samym czasie podjął Broniewski pracę nad dramatem o Wielkim Proletariacie, którego jednak nie ukończył. Zainteresowania, początkami ruchu robotniczego, owocowały potem w Elegii o śmierci Ludwika Waryńskiego. Wydarzeniem w polskim życiu literackim stał się kolejny tomik Broniewskiego Troska i pieśń, który ukazał się w 1932 roku. Pisali o nim z uznaniem tak wytrawni krytycy poezji, jak Stefan Napierski i Karol Wiktor Zawodziński.
Lata trzydzieste przyniosły poważne zmiany polityczne, które odbiły się również w twórczości i działalności Broniewskiego. Wzrost wpływów faszyzmu, wojna domowa w Hiszpanii, atmosfera zbrojeń militarnych stanowiły międzynarodowe tło polskich stosunków politycznych, coraz wyraźniej ewoluujących ku wzorcowi ustroju totalitarnego. . Broniewski - aczkolwiek w tym czasie jego aktywność osłabła - nadal był mocno związany z ideologią komunistyczną. Zbliżająca się wojna, sukcesy faszyzmu i sytuacja kraju, obok niepokojących wydarzeń w ZSRR, odcisnęły wyraźne piętno na twórczości poety ostatnich lat przedwojennych. Nastroje katastroficzne oraz próby wyzwolenia się spod presji owych nastrojów to motywy przewodnie ostatniego przed wojną tomiku, wydanego w 1939 roku Krzyku ostatecznego. Zbiorek - obok aktualnych utworów politycznych - przyniósł wzmocnienie ogólnej tonacji patriotycznej, związanej głównie z tematem ziemi ojczystej.
W kwietniu 1939 roku - w momencie zaostrzenia stosunków pomiędzy Polską a Niemcami hitlerowskimi, tygodnik "Czarno na białym", w numerze z 9 kwietnia, umieścił głośny wiersz Władysława Broniewskeigo Bagnet na broń, którego syntetyczna formuła posiada charakter równocześnie patriotyczny i rewolucyjny. Wagę wiersza potwierdza reakcja zarówno ze strony prawicy, jak i lewicy. W tym roku otrzymał Broniewski - mimo sprzeciwów - nagrodę Związku Zawodowego Literatów Polskich. Jedyną nagrodę jaką mu przyznano przed wojną.
Podczas kampanii wrześniowej poeta nie został zmobilizowany, nadal bowiem działały polityczne uprzedzenia do ludzi lewicy. Broniewski sam usiłował dotrzeć do pułku, jednakże przydział do ośrodka zapasowego 28 dywizji otrzymał dopiero w drugiej połowie września w Zbarażu, zbyt późno, aby wziąć udział w walce. Na tereny te wkroczyły wojska radzieckie. Broniewski zamieszkał we Lwowie. Tutaj - w styczniu 1940 roku - na podstawie fałszywego oskarżenia aresztowany przez NKWD, przebywał w więzieniu do sierpnia 1941 roku.Była to jedna z najcięższych prób ideowych poety. Wyszedł z niej zwycięsko, zachowując swoje przekonania, ale z poczuciem krzywdy i tragiczności swego położenia. Oparcia szukał w nakazie bezwzględnej walki z hitlerowskimi Niemcami, nakazie, który stał się dlań obowiązkiem patriotycznym. Świadectwa tej postawy odnajdujemy w wierszach zbiorku Bagnet na broń - Co mi tam troska, Droga, A kiedy będę umierać, Monte Cassino. W tym właśnie okresie powstały także utwory będące próbą ratowania wartości podważanych przez Berkowskie więzienie: List z więzienia, Zamieć, Grób Tamerlana, Do poezji. Po wyjściu z więzienia Broniewski początkowo pracował w redakcji wydawanego przez ambasadę polską w Kujbyszewie pisma "Polska", później zaś - w kwietniu 1942 roku - wstąpił do organizowanej wówczas na terenie ZSRR armii generała Andersa. W jej szeregach opuścił Związek Radziecki i udał się najpierw do Iranu, a potem do Palestyny. Okres wojenny przyniósł dwa zbiorki poetyckie: Bagnet na broń oraz Drzewo rozpaczające. W pierwszym dominowała liryka o temacie "żołnierskim", apelująca do uczuć patriotycznych, oraz utwory poświęcone refleksji ideowej, próbie wewnętrznego rozrachunku. Drugi zbiorek, Drzewo rozpaczające, miał tonację odmienną - motywy tęsknoty i nostalgii mieszały się z akcentami autoironii i pozornej nonszalancji. Osobną grupę w tomiku stanowiły wiersze, które powstały pod wpływem wiadomości, nieprawdziwej, o śmierci żony - Marii Zarębińskiej.
W roku 1945 powrócił Broniewski do kraju. Pierwsze utwory napisane po powrocie ;podjęły tematykę społeczną, zawierały motywy bliskie rewolucyjnym wierszom przedwojennym , tyle że poezję walki zastąpiła teraz poezja pracy i odbudowy. Jego twórczość zdobywa uznanie - świadczą o tym przyznane mu w roku 1946 nagrody literackie miast Łodzi i Warszawy. Optymistyczny ton ówczesnych wierszy przyćmiła wkrótce osobista tragedia poety. Rok później spotyka go ciężki cios - umiera w Zurychu żona Maria Zarębińska, była więźniarka Oświęcimia. Jej poświęcił poeta szereg przejmujących utworów, opublikowanych w tomie Nadzieja. Lata pięćdziesiąte przynoszą wzmocnienie nurtu refleksji i zadumy nad pejzażem ojczystym. Po wyraźnie rewolucyjno-społecznych dłuższych utworach: Opowieści o życiu i śmierci Karola Waltera-Świerczewskiego, robotnika i generała - 1947 i Słowie o Stalinie - 1949 , powstają poematy liryczne: Mazowsze i Wisła. Także wśród krótkich utworów lirycznych pojawiło się wiele tekstów poświęconych ziemi ojczystej. Lata ostatnie przynoszą szereg wierszy osobistych: przejmujące liryki zbiorku Anka , poświęconej tragicznie zmarłej córce, oraz utwory ewokujące motywy śmierci, przemijania i czasu. Ostatnie wiersze są rzeczywiście ostatnimi stronicami " pamiętnika artysty", podsumowującymi biografię twórcy.
10 lutego 1962 roku Władysław Broniewski zmarł na raka krtani. Jego zasługi dla literatury Polski Ludowej poświadczyły dwie nagrody państwowe, 1950 i 1955, oraz ordery Budowniczego Polski Ludowej i Komandoria z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski. Odznaczenia te nie były tylo gestem uznania - lecz także potwierdzeniem rzeczywistej wielkości. Z jego śmiercią zamknęła się jedna z wybitnych kart polskiej poezji socjalistycznej.
źródło:Opracowanie własne na podstawie- Tadeusz Bujnicki "Władysław Broniewski"